UA
GEO (Generative Engine Optimization) + UX/UI: як підготувати сайт до AI-пошуку
Дата:
November 10, 2025
Оновлено:
Підсумувати з:
Онлайн-простір змінюється швидше, ніж будь-коли. Тепер ваш сайт має подобатись не лише клієнтам, а й алгоритмам штучного інтелекту. Інакше ризикуєте залишитись поза увагою потенційних покупців, а отже — втратити продажі та прибуток.
Але як зробити так, щоб і користувачі, і AI бачили у вашому сайті цінність? Відповідь — у гармонійному поєднанні GEO та UX/UI.
Що це, як працює і чому важливо — розповідаємо у статті.
Що таке Generative Engine Optimization і чому це важливо для прибутку онлайн-бізнесу
Ймовірно, ви вже бачили у Google результат пошуку у вигляді короткої вижимки від AI замість звичних посилань. Це не просто нова фішка для полегшення життя користувачів, але й потужний інструмент для збільшення прибутку онлайн бізнесу!
GEO (Generative Engine Optimization) — новий етап розвитку SEO, що фокусується не на пошукових системах, а генеративних моделях штучного інтелекту (ChatGPT, Gemini, Copilot тощо).
Простими словами, це стратегія, яка допомагає вашому сайту та контенту з’являтися там, де користувачі шукають відповіді, і робити це так, щоб AI «бачив і довіряв» вашому онлайн ресурсу.
В очах алгоритмів штучного інтелекту ви маєте бути тим самим відмінником, у якого не страшно підглянути відповідь на найскладніше запитання.

Чому це важливо?
Якщо ваш контент не потрапляє у відповіді ChatGPT чи інших AI-інструментів — вас фактично не існує для частини потенційних клієнтів, що знижує конверсію та прибуток бізнесу.
Ті ж, хто потрапили до улюбленців AI, можуть значно збільшити впізнаваність бренду та лояльність клієнтів, адже якщо вам довіряє штучний інтелект, то чому б у вас сумніватися?
Як адаптувати сайт до GEO: практичні кроки для бізнесу
З неприємних новин — оптимізація сайту під генеративні моделі штучного інтелекту це тривала і комплексна робота і перший крок — це покращення контенту.
З хороших — зробити видимим для AI можна будь-який сайт незалежно від його ніші та масштабів, а отримані результати швидко окупають інвестовані кошти.
Щоб ваш сайт став «помітним» для штучного інтелекту, варто діяти системно.
Нижче — кілька практичних кроків, з яких варто почати.
1. Фокус на експертності
AI довіряє фактам і цифрам, тож ваш сайт має виглядати як резюме найуспішнішого кандидата на ринку — демонструвати досвід, практичні знання й глибоке розуміння ніші.
- Заповніть сторінку «Про нас», пропишіть чим займаєтесь, скільки років на ринку та які здобутки маєте;
- Детально пропрацюйте розділи щодо умов доставки, оплати та повернення товару;
- Висвітлюйте успішні кейси компанії — розділ із блогом буде ідеальним рішенням для цього;
- Пишіть від імені експертів — зазначайте посаду, досвід, кейси;
- Підсилюйте власні аргументи статистичними та аналітичними даними.
Все це перетворить ваш сайт в очах AI з «загадкового незнайомця» на «авторитетного порадника».


{{block}}
2. Чітка структура
AI не хоче робити подвійну роботу, переписуючи розлогі тексти — він шукає чітко структуровані, лаконічні формулювання, які легко інтегрувати у згенеровану відповідь:
- Використовуйте H2/H3 для розділів та підрозділів;
- Робіть короткі, але інформативні абзаци (2–4 речення);
- Абзаци повинні бути самодостатніми й давати відповідь на важливі питання навіть поза контекстом — добре працюють лаконічні визначення термінів та понять;
- Додавайте нумеровані або марковані списки для легкого сприйняття;
- Не забувайте про FAQ-блоки — короткі відповіді на поширені питання.


3. Акцент на соціальному доказі
Якщо вам вірять інші, то можу і я – така логіка алгоритмів штучного інтелекту. Тому розумним рішенням буде:
- Додавати блоки з відгуками клієнтів, відеоогляди продуктів тощо;
- Зазначати логотипи партнерів або медіа, де згадували ваш бренд;
- Використовувати рейтинги та оцінки продуктів прямо на сторінках товарів.


4. Продумана семантика та внутрішні посилання
Якщо сторінки логічно пов’язані між собою, а ключові слова використовуються природно — штучний інтелект краще розуміє контекст і «довіряє» контенту більше:
- Вставляйте ключові слова природно, у заголовках та тексті;
- Охоплюйте різні теми кількома статтями й детально розглядайте усі аспекти питання, щоб AI розглядав ваш сайт як першоджерело;
- Перелінковуйте статті та продукти на сайті між собою.

5. Цінність та актуальність
Ви можете мати бездоганний сайт, але якщо ваш контент не цікавий користувачам – вони банально не шукатимуть його. Якщо ж контент допомагає розв'язувати реальні проблеми користувача — він має більше шансів з’явитися у генеративній видачі:
- Додавайте практичні поради, покрокові інструкції, чек-листи;
- Використовуйте таблиці, графіки, приклади розрахунків;
- Регулярно публікуйте нові матеріали та зазначайте дати публікації статтей — AI відстежує свіжість даних.


Чому оптимізація контенту не працює без якісного UX/UI?
Пам’ятаєте ми писали, що оптимізація контенту це лише перший крок до GEO? Це тому, що штучний інтелект оцінює не лише веб продукт, але й те, як інші користувачі взаємодіють з ним.
Високий bounce rate, низька глибина перегляду сторінок тощо — AI часто трактує такі показники як «брак якості», а отже й надійності.
Відповідно, ви можете оптимізувати контент під генеративний пошук — переписати тексти, додати FAQ і ключові слова, але при цьому не побачити змін у трафіку чи конверсії.
Причина проста — GEO (Generative engine optimization) не працює без продуманого UX/UI.
Тож нижче детально розповідаємо про другий крок оптимізації сайту під генеративні моделі штучного інтелекту — вебдизайн.
5 найпоширеніших UX/UI-недоліків, що шкодять GEO
Щоб ваш сайт був «видимим» і для користувачів, і для AI, варто уникати типових UX/UI-помилок, які найчастіше погіршують користувацький досвід.
1. Довгий та заплутаний шлях користувача
Якщо користувач заходить на сайт і не може швидко вирішити цільову дію — він йде. Якщо навігація неочевидна і потрібно «шукати» релевантний розділ навмання, користувач також йде. Як результат, AI бачить, низьку глибину скролів і великий відсоток виходів.
Тож, щоб уникнути втрат потенційних клієнтів:
- Скорочуйте кількість кроків до цільової дії — чим менше етапів, тим краще;
- Прибирайте зайві поля у формах — залишайте лише те, що дійсно потрібно;
- Використовуйте підказки, прогрес-бари або хлібні крихти — так користувач бачить, на якому етапі знаходиться;
- Тестуйте шлях користувача, щоб виявити проблемні етапи взаємодії з сайтом.

2. Перевантаженість дизайну
В дизайні менше = краще. Якщо сторінки сайту перевантажені яскравими банерами та інтерактивними елементами, це відволікає користувачів від цільової дії, а також ускладнює їхню навігацію сайтом.
- Об’єднуйте елементи за змістом, не розкидайте їх хаотично;
- Використовуйте максимум 2–3 основні кольори, один з яких акцентний;
- Уникайте анімацій, які не несуть користі — вони лише відволікають.


3. Повільне завантаження сторінок сайту
З нашого досвіду, навіть секундна затримка у завантаженні сайту може знизити конверсію на 7%. Користувачі дратуються, залишають ваш веб продукт та йдуть до конкурента, що сигналізує для генеративних моделей штучного інтелекту, що є кращі сайти для цитування.
Щоб уникнути цього ми рекомендуємо вам:
- використовувати стиснення зображень – використовувати сучасні формати (WebP, AVIF) та інструменти для зменшення розміру файлів;
- мінімізувати CSS, JS та HTML – видаляти зайві пробіли, коментарі та непотрібний код;
- регулярно перевіряти швидкість завантаження – це можна робити за допомогою Google PageSpeed Insights, GTmetrix або Lighthouse.
4. Неефективні CTA
Іноді користувач не купує не тому, що не хоче, а тому, що просто… не помітив кнопку. Або не зрозумів, що саме станеться після кліку. Тому CTA — це не просто елемент дизайну, а ваш головний «мотиватор до дії».
- Використовуйте прямі заклики до дії — «Купити зараз», «Отримати знижку», «Спробувати безкоштовно»;
- Розміщуйте кнопки CTA у видимих місцях;
- Робіть контрастний колір кнопки, але в межах загальної колірної палітри сайту.

5. Слабка адаптація до мобільних пристроїв
Станом на кінець 2023 року, 54% пошукових запитів у Google здійснювалось з мобільних пристроїв і ця цифра росте з кожним роком. Це нова реальність, до якої потрібно адаптуватися власникам бізнесу.
Тож, якщо хочете охопити широку цільову аудиторію, варто:
- Пріоретизувати mobile-first дизайн – спочатку розробляйте дизайн для найменшого екрану, а потім збільшуйте його;
- Віддавайте перевагу вертикальному скролу – уникайте складних макетів і бічного прокручування.
- Підбирайте типографіку, яка пристосовується до розміру екрану, щоб користувачам не потрібно було збільшувати масштаб;
- Забезпечуйте достатні відступи між елементами сайту для уникнення випадкового натискання кнопок під час користування.

{{block}}
Оптимізований контент + зручний інтерфейс = максимум ефективності
Штучний інтелект змінює правила гри в цифровій комерції. І те, чи вмієте ви швидко адаптуватися під зміни ринку, визначає будете ви на хвилі, або ж опинитесь під нею.
АІ аналізує не лише наповнення вашого сайту, але й те, як його сприймають інші користувачі. Саме тому ефективність GEO напряму залежить від UX/UI-дизайну, який формує досвід користувача.
Якщо інтерфейс незрозумілий або перевантажений — навіть найкраще написані тексти не врятують від високого bounce rate і втрати довіри з боку AI.
Тож якщо ви хочете досягти зробити свій веб ресурс «видимим» для алгоритмів штучного інтелекту, до оптимізації сайту потрібно підходити комплексно. Так, в Турум-бурум ми аналізуємо поведінку користувачів, знаходимо проблемні UX/UI елементи та пропрацьовуємо гіпотези їх покращення.
Адже без цього неможливо реалізувати потенціал бізнесу на максимум!
Часті запити та питання (FAQ)
Question reference
Answer reference
Ваш сайт гарний, але не ефективний?
Оновіть UX/UI під стандарти GEO, зробивши його одночасно зручним для користувачів і помітним для AI-пошуку.
Підписуйся, щоб отримати UX-помічника в чаті GPT від Турум-бурум.
Поділитися постом у:
Більше кейсів від Турум-бурум?
Перегляньте наше портфоліо з різноманітних сфер бізнесу, щоб переконатися в нашому досвіді.
Дивитися портфоліо




.png)
.png)
.png)
.png)


