20 порад щодо оптимізації навігації на сайті. Як зробити зручний для користувачів е-коммерс і збільшити конверсію інтернет-магазину? У цій статті розкриваємо питання масштабованості, юзабіліті та інших нюансів розміщення елементів навігації сайту.

Навігація сайту: види та значення для інтернет-магазину?

Навігація допомагає користувачам рухатися сайтом і його розділами, знаходити релевантні товари або інформацію. Зручна система навігації сайту потрібна для того, щоб користувачі могли:

  • Зрозуміти, що пропонує інтернет-магазин;
  • Побачити свої поточні дії на сайті;
  • Перейти на переглянуті раніше сторінки та товари;
  • Отримати додаткову інформацію про компанію та її послуги.

Основні види навігації на сайті:

  • Глобальна (посилання, які доступні з будь-якої сторінки сайту);
  • Основна (лінки з головної сторінки або основного меню);
  • Тематична (лінки на сторінки схожої тематики);
  • Текстова (внутрішня перелінковка);
  • Мовна (для переключення між мовними версіями сайту);
  • Рекламна (банери та блоки).

З аспекту дизайнерської розробки навігація сайту буває:

  • Горизонтальною – вгорі сторінки;
  • Вертикальною – сайдбар, зазвичай зліва;
  • «Гамбургер» (категорії меню розкриваються при наведенні на спеціальний значок у вигляді 3-х горизонтальних смужок).

Будь-який із видів навігації можна реалізувати такими способами:

  • Класичний текстовий;
  • Графічний (для кнопок меню використовуються картинки та іконки);
  • HTML-навігація (лінки відображаються на екрані користувача, коли він наводить курсор на кореневий каталог);
  • Java- і flash-навігація (доповнює HTML-навігацію різними візуальними ефектами).

20 порад щодо оптимізації навігації на сайті

Як зробити навігацію сайту зручною для користувача? Ми зібрали 20 практичних порад щодо оптимізації навігації сайту, щоб користувачам було простіше знаходити й купувати релевантні товари.

1. Продумайте структуру

Продумайте структуру сайту та побудуйте ієрархію даних так, щоб навіть новий відвідувач з легкістю міг знайти необхідну інформацію або товар. Старайтеся не використовувати неочевидні елементи, щоб не заплутати й не збити з пантелику користувача.

Якщо ви все ж використовуєте такі елементи, додайте до них пояснення. Наприклад, кнопка «Назад» не завжди дає чітке розуміння того, куди саме потрапить користувач, натиснувши на неї: в каталог чи на крок назад. Відповідно, змінивши назву кнопки на «Назад у каталог» ми зробимо навігацію сайтом зрозумілішою.

Забудьте про правило трьох кліків. Наразі воно втратило актуальність. У 80% випадків користувачу необхідно зробити 15 кліків для досягнення своєї цілі. При цьому невдоволення виникає не через кількість кліків, а через складнощі у пошуку потрібних товарів чи інформації. Однак намагайтеся мінімізувати кількість кліків для скорочення шляху користувача, якщо це можливо.

2. Розташовуйте основні елементи навігації у звичних і передбачуваних місцях

Не змінюйте вже звичне розташування основних елементів навігації таких як меню інтернет-магазину, каталог, кошик та інше. Розміщуйте їх у передбачуваних для користувача місцях, щоб він міг швидко знайти їх. Так, наприклад, меню інтернет-магазину зазвичай розташовують зліва в шапці або під нею, роблячи на ньому візуальний акцент, а кошик і особистий кабінет – праворуч у верхньому кутку.

Приклад розташування меню в інтернет-магазині Rozetka
Розташування особистого кабінету та кошика в інтернет-магазині дитячих товарів Antoshka

Також варто обирати звичні та зрозумілі назви елементів навігації, щоб користувач розумів, що станеться і куди він потрапить після натискання на той чи інший елемент. Уникайте надто довгих формулювань та абстрактних понять, робіть назви читабельними та інформативними.

Приклад навігації інтернет-магазину Intertop

3. Враховуйте пошукові запити користувачів

Варто враховувати пошукові запити цільової аудиторії, щоб оптимізувати навігацію за допомогою коректної та ефективної роботи інструменту пошуку на сайті. Для цього важливо відпрацювати запити різними мовами, а також опрацювати паралельне виведення категорій товарів.  Наприклад, якщо користувач шукає іграшку «Hot Wheels», потрібно щоб він зміг знайти відповідний товар і за запитом «Хот Вілс». Пропонуйте підказки й пропонуйте правильні варіанти слова, якщо користувач надрукував його некоректно. Так ви спростите і прискорите пошук потрібного товару.

Користувач, вводячи запит у пошуковий рядок, очікує побачити повноцінну відповідь. Ваше завдання відповідати цим очікуванням.

Реалізувати видачу товарів за популярними запитами допоможе модуль SEO розумного фільтра. Інструмент дозволяє створювати кастомні сторінки із заголовками та змістом, релевантні запитам користувачів у пошуковому рядку браузера.  

Вводячи в рядок пошуку «Купити чорний монокіні», користувач потрапляє на сторінку, де вже представлені товари, що відповідають цьому запиту.

Таке рішення відкриває можливості для просування сайту за низькочастотними запитами, забезпечуючи збільшення трафіку і водночас економить ваш бюджет.

4. Подбайте про юзабіліті адаптивного дизайну сайту

Адаптивний дизайн є ключовим елементом сучасного веб-дизайну, оскільки він забезпечує якісний користувацький досвід для користувачів різних пристроїв, від настільних комп'ютерів до мобільних телефонів. При розробці такого дизайну важливо закласти зручну та інтуїтивно зрозумілу навігацію з урахуванням особливостей усіх можливих девайсів. Якісний адаптивний дизайн вирізняє:

  1. Компактне меню: Імплементуйте складені або розкривні меню, які займають мінімум місця на екрані, забезпечуючи при цьому доступ до всіх розділів сайту.
  1. Зрозумілі та стандартні  іконки: Використовуйте зрозумілі та звичні для користувачів іконки для представлення пунктів меню. Це допоможе відвідувачам швидко зорієнтуватися на сайті.
  1. Структурована ієрархія: Забезпечте чітку ієрархію навігаційних елементів, розміщуючи їх у логічних групах та підгрупах. Це допоможе користувачам швидко зорієнтуватися в складній структурі сайту.
  1. Стриманість в кількості пунктів: Обмежте кількість пунктів меню для адаптивної версії сайту, виключаючи зайві або менш важливі розділи, щоб забезпечити зручність користувачів на маленьких екранах.
  1. Достатня відстань між іконками інтерфейсу: Створюючи адаптивний дизайн сайту, забезпечте достатню відстань між інтерактивними елементами та переконайтеся, що всі кнопки та посилання достатньо великі, щоб запобігти випадковим натисканням.

Кінчик пальця середньостатистичної людини має ширину приблизно 1,6-2 см, а великий палець має площу натиску близько 2,5 см. Тому дослідження показує, що мінімальний фізичний розмір сенсорної мішені повинен становити 1 см × 1 см.

  1. Фіксоване меню: Зафіксуйте головне меню зверху або знизу екрану або налаштуйте його, щоб воно з'являлось при прокручуванні сторінки наверх. Це забезпечить користувачам можливість швидко переходити до важливих розділів сайту, навіть якщо вони знаходяться у нижній частині сторінки. Такий підхід покращить зручність використання сайту на мобільних пристроях і забезпечить ефективну навігацію для користувачів.

5. Закладайте навігацію сайту з урахуванням масштабованості бізнесу

Зі зростанням бізнесу зростають і обсяги даних, розширюється каталог товарів і послуг. Тому варто продумати навігацію так, щоб надалі ви могли додавати нові елементи без шкоди для дизайну і функціональності сайту.

Меню інтернет-магазину косметики Zlato.ua. У блоці достатньо місця для розміщення нових категорій за необхідності.

6. Забезпечте швидке завантаження елементів сайту

70% споживачів стверджують, що швидкість завантаження сторінки впливає на їхнє бажання купувати у бренду. Це особливо важливо пам’ятати створюючи дизайн сайту для мобільних пристроїв. 

Тож зведіть до мінімуму використання непотрібних сценаріїв і плагінів, а також уникайте великих зображень і важких мультимедійних файлів. Стискайте та оптимізуйте зображення за допомогою таких інструментів, як Adobe Photoshop або онлайн-сервісів, а також розгляньте методи відкладеного завантаження, щоб відкласти завантаження невидимих медіафайлів, доки користувач не доскролить до них.

7. Експериментуйте, але не забувайте про юзабіліті

Не варто зациклюватися на стандартному оформленні навігації на сайті – експериментуйте. Так, під час створення дизайну для інтернет-магазину жіночої білизни Juliette ми імплементували оригінальну навігацію з промальованими кастомними іконками категорій продукції, фільтрами за розмірами й брендами. 

Реалізувавши такий візуально акцентний функціонал, нам вдалося полегшити й прискорити процес вибору товару навіть для покупця, який не знайомий з усіма модними трендами та назвами. Однак з креативом також варто бути обережним, оскільки нестандартні елементи навігації можуть збити з пантелику і дезорієнтувати користувачів.

Приклад графічної навігації на сайті інтернет-магазину Juliette

8. Правильно розставляйте акценти й виділяйте головний CTA

Робіть акцент тільки на одній цільовій дії, щоб не плутати користувача. Радимо створити ієрархію цільових дій і виділити основну.

Приклад оформлення кнопок в інтернет-магазині Intertop. Кнопка «Додати в кошик» більш акцентна і помітна

9. Забезпечте достатню контрастність для тексту і фону

Контрастність елементів забезпечить не лише якісний юзабіліті для користувачів мобільних пристроїв, але й продемонструє вашу турботу про людей з порушеннями зору.

Головна сторінка VARUS як приклад стилістики, що полегшує навігацію сайтом

10. Використовуйте повну навігацію на десктопі

Меню у вигляді бургера для адаптивної версії сайту е-коммерс – правильне рішення, але не варто використовувати приховану навігацію для десктопної версії. Згідно з дослідженням, розкривним меню на десктопі користуються лише у 27% випадків, а повну чи комбіновану навігацію користувачі використовують майже вдвічі частіше: у 48% і 50% випадків відповідно.

Якщо ви власник маркетплейсу або онлайн магазину з широким асортиментом товарів, варто додати елемент з підписом «Каталог товарів» і зробити цей елемент візуально помітним для користувача.

Реалізація каталогу на сайті маркетплейсу Rozetka
Оптимальне розташування та розміри інтерактивних елементів для мобільної версії сайту на прикладі Samsung Experience Store

11. Розміщайте популярні категорії товарів в основній навігації

Таким чином ви не тільки зрозуміло транслюєте, що продається на сайті, а й скорочуєте шлях користувача. Також це актуально, якщо користувач потрапив на сайт за низькочастотним запитом, адже так ви демонструєте йому, які ще товари він може придбати у вашому інтернет-магазині.

Приклад навігації на сайті дитячого інтернет-магазину Antoshka

12. Використовуйте мега-меню

Мега-меню – зручний і швидкий спосіб продемонструвати широкий асортимент великого інтернет-магазину. Використовуйте мега-меню, щоб спростити взаємодію користувача з каталогом. При цьому варто зробити категорії клікабельними, оскільки, згідно з дослідженням, користувачі часто клікають поза категоріями меню, щоб побачити проміжні сторінки з підкатегоріями.

Мега-меню на сайті інтернет-магазину електроніки Denika

13. Правильно реалізовуйте акції та розпродажі на головній сторінці

Існують 2 основні способи:

  1. Винесіть на головну сторінку інтернет-магазину категорію «Акції/Розпродаж», в якій будуть представлені акційні товари.
  1. Направте користувачів на сторінку видачі категорії з активним фільтром «Акції/Розпродаж», щоб відвідувач міг переглянути всі товари категорії, прибравши фільтр.
На сайті Zlato.ua при наведенні на категорію меню «Sale», користувач може вибрати цікаву для нього категорію і підкатегорію з акційними товарами.

14. Використовуйте підкатегорії

Використовуйте підкатегорії, щоб допомогти користувачам визначитися з категорією для пошуку, а також забезпечити швидкий доступ до потрібних товарів. Але уникайте занадто розгалуженої структури, оскільки це ускладнює пошук товару і навігацію сайтом. Також варто відображати суміжні категорії, щоб прискорити пошук потрібного товару.

Реалізація підкатегорій на сайті Dicentra

15. Додавайте популярні фільтри на ключові сторінки

Скоротіть шлях користувача і спростіть його пошук релевантного товару, розмістивши популярні параметри фільтрів у головному меню інтернет-магазину, над списком товарів і на проміжних сторінках категорії.

Приклад розміщення популярних фільтрів у головному розкривному меню інтернет-магазину Denika

16. Покажіть користувачам їхнє місцезнаходження

Використовуйте «хлібні крихти», щоб показати відвідувачеві його поточне розташування на сайті. Таким чином користувачі не тільки розумітимуть, де вони зараз перебувають, а й матимуть можливість просунутися на один або кілька кроків вперед.

Також варто зробити заголовки сторінок акцентними та візуально виділити розділ меню, в якому перебуває користувач.

Приклад реалізації «хлібних крихт» на сайті Intertop

17. Показуйте блоки з переглянутими товарами

Дайте можливість користувачеві повернутися до раніше переглянутих товарів, додавши відповідний блок на сторінці товару. Так ви допомагаєте користувачеві ухвалити рішення про покупку без необхідності проходити весь шлях заново, якщо йому не підійшов щойно переглянутий товар.

Блок з раніше переглянутими товарами в онлайн-магазині  EVA.UA

18. Пропонуйте користувачеві схожі товари в картці

Пропонуйте користувачеві альтернативу. Якщо клієнту не підходить товар, який він наразі переглядає, запропонуйте варіанти схожих товарів. Так ви проявите турботу про клієнта і користувачеві не доведеться починати пошук із самого початку.

Блок зі схожими товарами на сайті MAKEUP

19. Реалізуйте меню у футері

Додайте посилання на важливі розділи, соціальні мережі, месенджери та сервісні сторінки у футері (footer), розбиваючи їх на стовпчики відповідно до логіки. Таким чином ви спростите навігацію на сайті з великою кількістю розділів.

Футер інтернет-магазину Intertop

20. Звертайте увагу на відгуки користувачів щодо взаємодії з сайтом

Відгуки клієнтів – золота жила інформації, яка допомагає виявляти раніше невідомі вам недоліки інтерфейсу. Такі інструменти, як опитування, форми зворотного зв'язку та юзабіліті-тести можуть допомогти зібрати фідбек  і виправити виявлені проблеми для покращення користувацького досвіду. 

Тож якою має бути зручна навігація на сайті?

Основні характеристики зручної навігації сайту інтернет-магазину:

  • Ясність.

Усі елементи навігації мають бути інтуїтивно зрозумілі користувачеві з першого кліку. У клієнта не повинно виникати складнощів під час пошуку релевантного товару чи інформації, йому повинно бути зрозуміло, куди він потрапить у разі кліка на той чи інший елемент.

  • Доступність.

Незалежно від поточного розташування на сайті, користувача має пересуватися інтернет-магазином без будь-яких труднощів. Для цього добре пропрацьована і продумана навігація має бути не тільки на головній сторінці, а й на інших сторінках сайту.

  • Продумане оформлення.

Усі елементи навігації сайту мають бути візуально виділені та читабельні, а також розташовуватися на звичному і передбачуваному для користувача місці. Радимо уникати неочевидних елементів навігації, а також не переборщити з їхньою оригінальністю.

Поділитися постом у:

Віра
Віра — копірайтерка та редакторка, яка ретельно працює над кожною публікацією, допомагаючи краще зрозуміти світ UX/UI, CRO та електронної комерції, а також ознайомитись з останніми трендами.

Інші статті

1
/
1

Більше кейсів від Турум-бурум?

Перегляньте наше портфоліо з різноманітних сфер бізнесу, щоб переконатися в нашому досвіді.

Дивитися портфоліо

Напишіть нам, і почнемо співпрацю!

Ваше повідомлення було відправлене! Ми зв'яжемося з вами якомога швидше

Відправити ще одну заявку
Doublecheck your form data please