Яким має бути ідеальний онлайн-магазин? Відповідь на це питання може дати будь-хто: ресурс має бути швидким, стильним, зручним для покупців, ідеально працювати на будь-яких пристроях тощо. Але як отримати таку платформу? Тут усе залежить від правильної концепції та вибору технологій. Тож поговорімо про те, як обирати технології для запуску онлайн-магазинів розумно.  

З чого починається eCommerce

Що б ви не продавали, онлайн-комерція завжди починається з платформи, на якій буде працювати ваш магазин.

Що взагалі таке eCommerce платформа? Ми називаємо так будь-яке цифрове рішення електронної комерції. Тобто, це інструмент, який дозволяє відтворити логіку продажів онлайн: розміщення каталогу товарів в мережі, оформлення та оплата замовлення, доставлення товару тощо. З точки зору споживача такі інструменти виглядають плюс-мінус аналогічними, бо складаються з характерних елементів: сторінки каталогу, картки товарів, особисті кабінети. Але головні відмінності приховані “під капотом”: різні платформи — це геть різні технології, різна ідеологія eCommerce.

Загалом нині існують три базових різновиди платформ для онлайн-комерції: SaaS-сервіси, CMS та рішення на фреймворках. Надалі ми розкажемо про їхні переваги та недоліки.

Коли варто обирати SaaS?

Принцип Software-as-a-Service, або SaaS — це хмарна модель надання софту за передплатою. Тобто, постачальник софту розвиває його як свій продукт, самостійно створює, оновлює і підтримує платформу. А клієнт отримує доступ до хмарного ПЗ, оплативши тарифний план.

Хмарна модель зробила для розвитку eCommerce дуже багато: з нею онлайн-шопінг став по-справжньому масовим. Завдяки їй будь-який невеликий бізнес має змогу відкрити за допомогою “хмар“ власний повноцінний інтернет-магазин.

Сьогодні SaaS рішення для e-commerce популярні як ніколи. Практично усі чули про них: Shopify, Wix, BigCommerce, Horoshop та інші. Ці сервіси пропонують гнучкі тарифні плани й можливість запустити онлайн-торгівлю “з коліс”.

У популярності SaaS немає нічого дивного, адже ця модель позбавляє підприємців потреби інвестувати у власні інтернет платформи. Вендор сервісу бере на себе усі клопоти з підтримки ПЗ, дозволяючи клієнту зосередитися на власному бізнесі. Це ідеальне рішення для малих та середніх компаній.

Проте ці зручності мають і зворотну сторону: клієнт SaaS-сервісу поступово потрапляє у пастку залежності від чужих технологій. Глибоко кастомізувати чужий сервіс неможливо. Крім того, вендори зазвичай залишають за собою право змінювати вартість і зміст тарифних планів на власний розсуд, що зрештою б’є по кишенях клієнтів.

Переваги й недоліки CMS

Що робити бізнесу, якщо він незадоволений можливостями ”хмар”? Залишається лише піти шляхом створення власного майданчика: або за допомогою CMS, або на основі одного з популярних фреймворків.

CMS (Content managemet system) часто називають “рушіями” для створення сайтів. Вони виникли як альтернатива написанню веб-ресурсів з нуля, і пропонують шаблони, модулі та скрипти, з яких можна зібрати власний майданчик. У eCommerce існує ціла низка популярних рушіїв: Magento, OpenCart, WooCommerce тощо.

На відміну від SaaS-платформ, рішення на CMS зазвичай розгортаються на окремому хостингу і надають власникам набагато більше незалежності. Втім, їх досі важко кастомізувати та масштабувати. Водночас власнику майданчика доводиться вести підтримку магазину власними силами. Відтак магазини на CMS — це часто компромісні рішення, що не мають ані головних переваг SaaS (простота, швидкий старт), ані ключових переваг індивідуальної розробки (повна креативна свобода, актуальні технології).

Як показує досвід, будь-який успішний бізнес рано чи пізно відмовляється від CMS і приходить до необхідності створити власний унікальний ресурс. Йдеться про розробку на веб-фреймворках.

Коли настає час фреймворків

Як і CMS, фреймворки виникли, аби розробникам не доводилося щоразу писати сайти з нуля. Але на відміну від CMS, фреймворки надають середовище для розробки, що лише закладає структуру продукту та надає програмісту усі необхідні інструменти для роботи. Бекенд-фреймворк не пропонує шаблонів. Йдеться швидше про каркас, на якому розробники можуть реалізувати будь-які ідеї. Подібна розробка завжди має попит. Популярністю користуються такі фреймворки для e-commerce як Laravel, Yii, Django тощо.

Розробка торговельного майданчика на фреймворку потребує сильних фахівців, що володіють мовами програмування та бібліотеками. Відтак вартість, тривалість і складність індивідуальної розробки вища, але й результати того варті.

Фреймворки необхідні тоді, коли бізнес прагне закріпити свій статус і відмежуватися від конкурентів за допомогою дійсно унікального онлайн-магазина. На перший план в таких проєктах виходять переваги індивідуальної розробки:

  • максимальна гнучкість та відкритість до масштабування;
  • відсутність обмежень в кастомізації дизайну;
  • можливість обирати актуальний технологічний стек на власний розсуд;
  • свобода розбудови унікального UX із нестандартними фічами;
  • можливість самостійно контролювати кібербезпеку і захист даних.

Який фреймворк обрати? Це питання параметрів проєкту, а подекуди й особистих уподобань фахівців. У нашій практиці ми надаємо перевагу Laravel. Цей популярний PHP-фреймворк має низку важливих плюсів:

  • Фреймворк поширюється безплатно і доступний будь-якому розробнику, його вихідний код лежить на GitHub.
  • Поріг входу для фахівців залишається низьким. Документація дуже детальна, новачки без проблем можуть знайти відповіді на будь-які питання на тому ж GitHub чи Stack Overflow.
  • Навколо фреймворку сформувалась міцна спільнота, яка продовжує розвивати його. Під Laravel написано тисячі й тисячі пакетів та бібліотек.
  • Розробники цінують Laravel за універсальність, вбудовані валідатори, ефективний механізм кешування та простоту. Технологічність фреймворку дозволяє швидко реалізовувати на ньому комплексні продукти.
  • Інструменти Laravel дозволяють убезпечити продукти від кібератак на кшталт  SQL-ін'єкцій та XSS-атак.
  • Попит і простота робить підтримку та розвиток продуктів на Laravel доволі простою. Ви ніколи не матимете проблем з пошуком фахівців зі знанням цього фреймворку.

Наші партнери WEZOM за 20 років на IT-ринку створили сотні продуктів для eCommerce. Тому ми спитали у них, як може виглядати сценарій такого проєкту? Як приклад вони навели один з їх нещодавніх  кейсів: розробку нового eCommerce-майданчика для українського топ-виробника жіночої білизни Anabel Arto. Клієнт вирішив оновити свою платформу, відмовившись від популярної CMS на користь індивідуальної розробки. Нове рішення від WEZOM було створено саме на Laravel – це сучасна та стильна платформа, що допомогла клієнту посилити свій бренд і дозволила продавати більше.

Як обирають технологічний стек

Якщо говорити простими словами, стек технологій — це уся сукупність інструментів та засобів розробки: архітектурні патерни, мови програмування, фреймворки, CMS тощо. Коли йдеться про індивідуальну розробку, правильний вибір технологій має визначальне значення. Вдалий стек гарантуватиме, що ваш сайт приноситиме користь бізнесу і залишатиметься актуальним дуже довго. Помилковий стек технологій заведе проєкт у глухий кут — аж до того, що розробку доведеться розпочати наново.

Професійні команди обирають стек з огляду на параметри проєкту:

  • концепція продукту (призначення ресурсу, галузь та ринок клієнта тощо);
  • масштаби розробки (від невеликих тестових MVP, до великих корпоративних рішень із величезним трафіком);
  • складність функціонала (від елементарних “цифрових візитівок” і лендінгів, до цілком унікальних рішень);
  • дедлайни (коли саме клієнту потрібен готовий продукт?)

Оптимальні технології розробки визначаються десь на перетині цих факторів. Якщо продукт потрібен “на вчора”, то найкращим рішенням імовірно буде CMS. Якщо для клієнта пріоритетним є запуск MVP й подальше масштабування, то пріоритетом буде веб-фреймворк. Так, стек технологій для eCommerce може виглядати приблизно так:

  • Laravel. Улюблений веб-фреймворк команди WEZOM, про який ми вже розповіли вище. Спирається на архітектурну модель MVC.
  • WS Server (Swoole engine). Технологія для обміну даними між клієнтом та сервером в реальному часі.
  • RESTful API або GraphQL. Це архітектурні підходи й інструменти до побудови API, які визначають зв’язки між фронтендом та бекендом. Зазвичай  GraphQL обирають у більш масштабних та складних проєктах.
  • Блокове та інтеграційне тестування (Unit testing, Integration Testing). При блоковому тестуванні модуль продукту тестується відокремлено, в ізоляції. При інтеграційному – тестується група модулів, що взаємодіють між собою.
  • PostgreSQ, MySQL. Це системи управління реляційними базами даних. Вони зберігають дані в таблицях, які пов'язані між собою загальними значеннями стовпчиків.
  • Git. Популярна розподілена система управління версіями, що допомагає побудувати спільну роботу над продуктом.
  • Elasticsearch. Пошуковий й аналітичний рушій, що використовується для організації “розумного” повнотекстового пошуку. Забезпечує горизонтально масштабований пошук та багатопотоковість.
  • RabbitMQ. Опенсорсний брокер повідомлень, розподілений і горизонтально масштабований.
  • Docker. Програмна платформа для швидкої розробки, тестування та розгортання додатків.

Чи впливає стек технологій на ключові показники роботи онлайн-магазина? Безперечно. Як приклад, швидкодія та стабільність роботи ресурсу під навантаженнями залежить від якісного бекенду — тобто від вибору фреймворку та архітектури продукту. Рушії на кшталт Elasticsearch безпосередньо впливають на досвід користувача, адже надають швидкий і коректний текстовий пошук з підказками у товарних каталогах. Унікальність дизайну, незвичайні фічі для UX, стійкість перед кібернетичними загрозами — усі ці характеристики ресурсу для eCommerce також залежать від правильного вибору та коректного застосування технологій.

То які технології варто обирати для eCommerce?

Ви можете обрати будь-які e-commerce технології — за умови, що вони відповідають усім вимогам вашого бізнесу і гарантують створення дійсно корисного продукту з тривалим життєвим циклом. Ніколи не варто забувати, що дієвість будь-яких інструментів безпосередньо залежить від “прямих рук” фахівців, які їх застосовують. Відтак, головне — довірити проєкт досвідченій та надійній команді, яка зможе запропонувати як оптимальні технології розробки, так і розробити дизайн, який буде відповідати можливостям обраної технології для швидкої та безшовної імплементації усіх UX/UI рішень.

Поділитися постом у:

Юля
Юлія — копірайтерка, яка перетворює досвід своїх колег на інформативні статті, сповнені глибокого аналізу, практичних порад та дієвих рекомендацій.

Інші статті

1
/
1

Більше кейсів від Турум-бурум?

Перегляньте наше портфоліо з різноманітних сфер бізнесу, щоб переконатися в нашому досвіді.

Дивитися портфоліо

Напишіть нам, і почнемо співпрацю!

Ваше повідомлення було відправлене! Ми зв'яжемося з вами якомога швидше

Відправити ще одну заявку
Doublecheck your form data please