UA
UX стратегія: визначення, приклади та головні принципи
Дата:
November 25, 2024
Оновлено:
Як продумана UX-стратегія може допомогти вам залучити більше клієнтів і збільшити дохід вашого бізнесу? Нижче – детально про принципи розробки успішного плану розвитку е-коммерс, який збільшить клієнтоорієнтованість вашого онлайн продукту.
Що таке UX стратегія простими словами?
UX-стратегія — це детальний план поліпшення UX/UI вашого сайту, що враховує особливості поведінки та потреби вашої цільової аудиторії. UX-стратегія важлива, адже вона допомагає підвищити цінність веб-продукту і забезпечити якісний користувацький досвід для клієнтів бізнесу.
Зазвичай формування UX стратегії є першим етапом процесу створення веб-сайту. Під час цього кроку ви визначаєте всі юзабіліті-функції, які повинен мати ваш майбутній продукт. Як ви вже зрозуміли, створення UX-стратегії вимагає глибокого розуміння бізнес-процесів, даних аналітики та особливостей ринку.
Документація UX-стратегії дає власникам бізнесу відповіді на наступні питання:
1. Хто ваші користувачі?
Ви дізнаєтесь про демографічні та поведінкові особливості вашої цільової аудиторії, включаючи вік, сімейний стан, професію, середній дохід, а також їх очікування від вашого е-коммерс. Ви також дізнаєтесь про фактори, які негативно впливають на користувацький досвід відвідувачів сайту, їх цілі та мотивацію.
2. Які пристрої та платформи використовують ваші клієнти?
Конкретні пристрої (десктоп, смартфони, планшети) та платформи (iOS, Android, веб) часто домінують у вподобаннях користувачів залежно від особливостей цільової аудиторії. UX-стратегія дозволить вам визначити найпопулярніші пристрої серед вашої цільової аудиторії й створити продукт, який якісно працюватиме на різних платформах.
3. Що пропонують ваші конкуренти?
Одна з головних цілей UX-стратегії – дати вашому сайту або застосунку перевагу над конкурентними продуктами завдяки залученню ширшої аудиторії. Тому розробляючи власну стратегію розвитку, радимо враховувати досвід інших бізнесів, щоб вчитися на їхніх успіхах і невдачах.
4. Чи узгоджується UX сайту з вашими бізнес-цілями?
Розробляючи UX-стратегію, фахівці врахують ваші бізнес-цілі. Це дозволяє обрати план розвитку, який максимально сприятиме підвищенню конверсії та інших показників ефективності сайту.
5. Як визначити якісний UX?
Як зрозуміти, що обраний UX-план ефективний для вашого бізнесу? Визначення ключових показників ефективності сайту, таких як коефіцієнт конверсії, рівень залученості клієнтів та NPS мають вирішальне значення для оцінки ефективності юзабіліті вашого е-коммерс. Завдяки регулярній оцінці та покращенню елементів інтерфейсу відповідно до відгуків користувачів ви зможете забезпечити якісний UX вашого веб-продукту на довгі роки.
Чому власникам бізнесу потрібна UX бізнес-стратегія?
Тепер ви знаєте, що таке UX стратегія. UX-стратегія – це важливий і комплексний план, створення якого вимагає досить багато часу і зусиль від розробників і власників бізнесу. Але чи дійсно це варто робити? Якщо ви хочете отримати клієнтоорієнтований веб-продукт з високою конверсією, відповідь однозначно «так».
«Люди ігнорують дизайн, який ігнорує людей».
Френк Чімеро, дизайнер
Інтуїція це круто, але не тоді, коли мова йде про UX/UI дизайн. Щоб забезпечити якісний користувацький досвід, вам потрібен довгостроковий план дій, заснований на чітких фактах, статистиці та цифрах.
Оскільки якісна стратегія UX-дизайну враховує потреби та уподобання користувачів, вона дозволяє власнику бізнесу:
- Підвищити лояльність і задоволеність користувачів;
- Зменшити показник відмов;
- Розробити UX дизайн, який буде легко масштабувати;
- Отримати перевагу над конкурентами;
- Знайти способи досягнення ваших бізнес-цілей.
Іншими словами, інвестуючи в UX-стратегію, ви можете збільшити дохід свого бізнесу і вивести його в лідери ринку.
UX-стратегія: приклад з практики
План розвитку юзабіліті сайту має вирішальне значення для подальшого масштабування бізнесу та збільшення коефіцієнта конверсії, особливо для стартапів. Наприклад, під час роботи над проєктом NFTrends завданням Турум-бурум було розробити інноваційну та продуману до дрібниць систему з нуля, де складні речі пояснені так, щоб їх розуміли люди без спеціальних знань.
Отже, наша команда відповідала за:
- Створення айдентики бренду, включаючи стилістику та tone of voice сайту;
- Розробку дизайну персональної панелі для 4 типів користувачів;
- Створення сайту, який вдало презентуватиме послуги бренду цільовій аудиторії та буде мотивувати відвідувачів сайту користуватися послугами компанії.
Щоб впоратися з цими завданнями, нам потрібно було розробити UX-стратегію, яка зазвичай складається з кількох етапів: дослідження, побудова гіпотез, їх перевірка та визначення стратегії. При цьому на кожному етапі важливо ставити правильні запитання. Детальніше про кожен з етапів – читайте нижче.
Етап №1: Дослідження
На цьому етапі ви повинні відповісти на два основні питання:
- Який стан справ у бізнесі зараз?
- Яких бізнес-цілей ви хочете досягти?
Відповіді на ці питання дадуть вам уявлення про те, наскільки ваша вихідна точка відрізняється від бажаного результату, і допоможуть визначити перелік критеріїв для подальшої оцінки успішності UX-стратегії.
Ми здійснюємо вивчення проєкту крок за кроком, щоб виявити, проаналізувати та врахувати як раціональну сторону бізнесу, так і емоційне сприйняття сайту користувачами. Щоб зробити результати дослідження максимально об'єктивними, розробники UX-стратегії:
- Проводять інтерв'ю з вами як власником бізнесу, щоб дізнатися ваші основні вимоги та очікування;
- Складають портрет цільової аудиторії вашого бізнесу;
- Формують загальну цінність пропозиції — найкращий інструмент для розуміння того, наскільки ваш продукт чи послуга відповідає потребам користувача.
Етап #2: Визначення UX гіпотез
На цьому етапі вам потрібно відповісти на наступні питання:
- Що нам потрібно впровадити, щоб досягти мети, яку ви визначили на першому етапі?
- Які UX-функції з поточної версії сайту повинні бути збережені?
Етап фокусується на розробці безперешкодного користувацького досвіду та охоплює побудову:
- Складання мапи емоцій користувачів
- Побудова карт подорожі користувачів (Customer Journey Map)
- Створення схеми руху користувачів (user flows)
З’ясувавши всі особливості взаємодії користувачів з платформою, UX-спеціаліст розробляє список основних функцій інтерфейсу, необхідних для збільшення клієнтоорієнтованості платформи.
Етап #3: Впровадження UX-стратегії
На цьому етапі ми втілюємо наш план покращення юзабіліті веб продукту в життя. Оскільки наша мета створити інтерактивний, інтуїтивно зрозумілий користувацький досвід для клієнтів, ми розробляємо найкращі UX/UI рішення з урахуванням особливостей проєкту.
Під час роботи ми можемо застосовувати A/Б-тестування, перевіряти UX/UI гіпотези для визначення найкращих рішень. Все це ми робимо у тісній співпраці зі стейкхолдером, щоб переконатися, що обрана стратегія відповідає баченню клієнта.
Створення документа UX-стратегії як фінальний етап
Після тестування і корегування прототипу важливо зафіксувати усю пророблену роботу на папері. Чому ж важливо документувати обрану UX стратегію?
По-перше, завдяки документу UX-стратегії ви, як власник бізнесу, зможете ознайомитися з планом розвитку вашого цифрового продукту і вирішити, чи варто його затверджувати.
По-друге, це слугуватиме гарантією, що всі члени команди, які працюватимуть над продуктом на наступних етапах, будуть на одній хвилі та розумітимуть кінцеву мету проєкту, зокрема:
- UI спеціалісти
- графічні дизайнери
- команда розробників
- маркетологи
UX-стратегія важлива для формування спільного бачення майбутнього продукту на всіх етапах і рівнях його розробки.
Існує два варіанти документування UX-стратегії:
- створення стратегічного документа, який визначає загальну мету UX стратегії та шляхи її досягнення (коли? як? що?)
- проєкт стратегії
У будь-якому випадку ви отримаєте комплексний план розвитку бізнесу з прототипами продукту та UX-сценаріями, що базуються на глибоких дослідженнях і тестуванні користувачів.
Чому вашому бізнесу потрібна консультація з UX стратегії?
Стратегічний UX консалтинг передбачає допомогу організаціям у розробці комплексного плану з покращення загального користувацького досвіду їхніх веб-продуктів чи послуг. Це включає розуміння потреб і поведінки користувачів, визначення бізнес-цілей та узгодження їх з дизайном і функціональністю продукту чи послуги.
Як ви вже зрозуміли, це складний процес, який вимагає залучення різних фахівців. Саме тому консультанти із UX стратегії тісно співпрацюють з власниками бізнесу, щоб визначити спільне бачення майбутнього продукту, цілі та пріоритети дизайну.
На основі результатів дослідження проєкту консультанти з UX-стратегії розробляють дорожню карту, яка визначає конкретні кроки, необхідні для покращення користувацького досвіду веб продукту. Ця дорожня карта може включати рекомендації щодо змін у дизайні, додавання нових функцій або інших удосконалень для кращого задоволення потреб користувачів і досягнення бізнес-цілей.
Після цього всі ці рекомендації затверджуються (або не затверджуються) власником бізнесу. Лише після цього починається процес реалізації стратегії.
Підбиваючи підсумки
Головний життєвий принцип говорить: якщо хочеш чогось досягти, треба розробити покроковий план, як це зробити. Хочете наростити м'язи? Дотримуйтесь плану тренувань! Хочете заробити мільйон? Розробіть хороший інвестиційний план!
Аналогічний принцип є актуальним для усіх типів бізнесу, особливо е-коммерс, де конкуренція надзвичайно жорстка. Ось чому кожна гривня, вкладена у створення UX-стратегії та покращення юзабіліті, окупиться вам високим коефіцієнтом конверсії, лояльністю клієнтів та впізнаваністю бренду.
Поділитися постом у:
Більше кейсів від Турум-бурум?
Перегляньте наше портфоліо з різноманітних сфер бізнесу, щоб переконатися в нашому досвіді.
Дивитися портфоліо