UA
Юзабіліті аудит сайту як перший крок до збільшення доходу
Дата:
May 23, 2024
Оновлено:
За допомогою юзабіліті-аудиту можна знайти та усунути помилки в інтерфейсі, а також вплинути на KPI вашого сайту. Ви дізнаєтеся, які види аналізу usability існують, для яких цілей проводяться і яку користь можуть принести бізнесу. Розібратися, який варіант підійде саме вам, допоможе таблиця в кінці статті.
Є три основні задачі, для вирішення яких слугує UX-аудит:
- виправлення помилок інтерфейсу,
- збільшення ключових метрик сайту,
- визначення вектора розвитку.
Від головної мети, яку ви переслідуєте, залежатиме глибина аудиту та його спрямованість.
1. Юзабіліті-аудит для виявлення помилок інтерфейсу
У цьому розумінні юзабіліті-аудит – експертна оцінка того, як ваші потенційні клієнти взаємодіють із сайтом, які проблеми у них виникають, і що заважає зробити цільову дію.
Експерт на підставі аналітики та аналізу поведінки користувачів знаходить критичні недоліки інтерфейсу, через які бізнес недоотримує гроші, та розробляє рекомендації щодо роботи над помилками.
Коли корисний:
- Якщо сайт погано конвертує та помічені проблеми з юзабіліті.
- Для того, щоб визначитися, яким шляхом розвивати проєкт далі - еволюційним та революційним.
- Для того, щоб зробити зріз даних щодо взаємодії користувачів з інтерфейсом.
- Для тих, хто шукає партнера для вирішення питань по сайту та хоче перевірити його у дії. Такий, невеликий за часом, пласт робіт допоможе оцінити рівень компетентності фахівців компанії та зрозуміти, чи вийде подальша взаємодія.
Цей вид UX-аудиту включає етапи:
1. Збір вимог
Спілкування з власником, фіксування скарг та очікувань, визначення цільової аудиторії, її потреб та задач, аналіз показників аналітики, якщо вони надаються.
У деяких випадках можуть підключатися додаткові інструменти, як теплові карти, сервіси для збору зворотнього зв'язку та ін.
2. Пошук помилок
Для цього фахівці вивчають інтерфейс сайту:
- Аналіз шляху користувачів від сторінки першої взаємодії та до оплати товару.
- Перевірка конверсійних шляхів: аналіз усіх ключових сторінок, які користувач проходить для оформлення замовлення.
- Аналіз усіх сторінок, які задіяні у сценаріях користувача. Перевіряються всі версії сайту від адаптиву до робочого столу.
- Аналіз структурних елементів: чи зрозуміла навігація, чи зручно збудовані розділи, чи коректно працюють фільтри та посилання.
- Оцінка технічних параметрів: швидкість завантаження та відображення на різних пристроях, кросбраузерність, функціональність всіх елементів;
- Аналіз якості контенту: логічність, читабельність, правильність відображення зображень та відео, відповідність контенту призначення сторінок.
3. Формування гіпотез
На підставі даних аналітики й власного досвіду фахівця висувається ряд гіпотез про проблеми взаємодії користувача.
Результатом цього етапу є таблиця з усіма побудованими гіпотезами та призначеним їх рівнем впливу на конверсію. Ця таблиця також включає дані аналітичних матеріалів, записи вебвізора, теплові карти та дані міні дослідження вашого проєкту, на основі яких висунуті гіпотези.
4. Оформлення та презентація звіту з рекомендаціями
У звітів ви найдете:
- використовувану методологію дослідження
- опис виявлених проблем інтерфейсу зі скріншотами для візуалізації
- висновки, що базуються на даних аналітики
- рекомендації щодо усунення помилок
Приклад звіту з юзабіліті аудиту можна подивитися за посиланням.
Таким чином на виході у вас на руках докладна інструкція до дії.
Далі ви самі вирішуєте, реалізовувати ці рекомендації самостійно, звернутися за допомогою до UX-дизайнерів або замовити редизайн сайту.
Приклади помилок та рекомендацій зі звіту
Приклад №1
Під час аналізу сервісу доставки їжі Каппі було виявлено проблему високого ступеня критичності – незручний чекаут.
На сторінці оформлення замовлення відсутня можливість редагування замовлення та повернення в кошик, що викликало незручності у користувачів. Також не можливо подивитися склад замовлення, обрані страви або напої. У Mobile користувачі думають, що стрілочка поверне їх на попередній крок – кошик, тому на кнопку часто натискають, що видно з теплових карт. Це може засмутити користувача, бо йому доведеться робити зайві кроки.
Рекомендація: Додати на сторінку перед кнопкою "Оформити замовлення" склад замовлення. Розмістити на сторінці оформлення замовлення розділ, який дозволяє користувачам редагувати своє замовлення або ж замініть кнопку "Перейти до меню" на "Повернутися в кошик".
Приклад №2
Під час проведення юзабіліті-аудиту інтернет-магазину Orner експерти звернули увагу, що на сторінці видачі у мобайлі кнопки фільтра та сортування мають не контрастний текст, який ще й маленький. Таким чином, користувачам може бути важко їх прочитати особливо, якщо вони мають вади зору.
Рекомендація: Якщо для кнопок фільтра та сортування зробити більший та контрастний текст, то користувачу буде легше їх побачити та прочитати, що вплине на кількість їх використання.
Кому підходить юзабіліті-аудит з метою виявлення помилок
Цей варіант UX-аудиту підійде, якщо в роботі інтернет-магазину існують проблеми, і ви шукаєте оперативні шляхи їх вирішення. Він дасть чітке бачення того, що саме потрібно виправити в першу чергу і що заважає грамотній роботі сайту сьогодні.
2. Юзабіліті-аудит сайту як перший крок до покращення KPI
Аудит usability з метою збільшення доходу – це невід'ємна частина еволюційного підходу редизайну сайту. Головне завдання такого аудиту – визначити шляхи оптимізації інтерфейсу, які призведуть до збільшення доходу. По суті, це є підготовкою до поетапного поліпшення дизайну сайту.
Юзабіліті-аудит передбачає виявлення помилок та зон зростання, які впливають на конверсію сайту та показники ефективності.
Такий аудит має на увазі підключення додаткових інструментів та детальне вивчення веб-аналітики, щоб отримати об'єктивні показники ефективності сайту. Тоді після внесення змін до інтерфейсу можна буде порівнювати результати “до” та “після”.
У результаті такого аудиту ви отримуєте декілька документів:
- деталізований звіт про виявлені помилки та зони зростання,
- зріз коректних даних аналітики про поточну ефективність сайту,
- таблицю з гіпотезами, розставленими за пріоритетністю.
- динамічний Looker studio дашборд, щоб ви могли надалі легко та швидко відстежувати зміни KPI вашого сайту у реальному часі.
Таким чином у вас на руках - детальний план збільшення доходу e-commerce проєкту.
Коли корисний:
- Для інтернет-магазинів, які не потребують повного редизайну.
- Коли є проблема з юзабіліті, через яку сайт не приносить бажаного прибутку, або зони зростання, які варто розвивати.
Аудит юзабіліті допомагає правильно орієнтуватися в аналітиці, краще зрозуміти свій бізнес, отримати не лише думку експерта, а й перейняти частину його експертизи у питаннях digital. Тут ключове слово не результат у вигляді звіту чи таблиці, а постійний процес розвитку. Тому такий аудит підходить більш зрілому бізнесу, який шукає надійного партнера для розвитку онлайн.
Процес складається з таких етапів:
1. Збір вимог
Визначаються цілі та задачі проєкту. Відбувається занурення у предметну область: аналізується веб-аналітика, проводиться дослідження ніші, бізнес-процесів та цільової аудиторії сайту.
Здійснюється оцінка потенціалу інтернет-магазину на основі існуючих даних: середній цикл угоди, джерела трафіку, аналіз поведінки та шляхи користувача тощо.
2. Налаштування аналітики сайту та інших інструментів
Перевіряються налаштування Google Analytics та Google Tag Manager. Розмічається воронка, яка своєю чергою поділяється на мікро воронки. Налаштовуються звіти щодо залучення аудиторії, аналізуються дані за сторінками та розділами каталогу, проводиться кореляція скоєних дій до мікро та макро конверсій.
Розміщуються необхідні події на шляху користувача для передачі даних у Google Analytics.
Відстежуються конверсійні шляхи за допомогою теплових карт, карт скролла, вебвізора, exit intense popup, ux feedback тощо.
Також налаштовуємо Looker Studio Dashboard для візуального відстеження ключових показників проєкту на дашборді.
3. Пошук помилок та зон зростання
Протягом 2 тижнів збираються дані аналітики та відстежується їх якість.
Аналізується інтерфейс та отримані дані для висування гіпотез щодо оптимізації проєкту.
4. Висунення гіпотез
Формуються гіпотези й складається чек-лист із чітким планом відстеження кожної гіпотези. Усі спостереження та дані кастомних звітів заносяться до документа у вигляді графіків та таблиць, для проведення подальших порівнянь та виявлення кореляцій.
5. Формування звіту
Визначається пріоритет кожної гіпотези з погляду її впливу на ключові метрики. Оцінюється та вибудовується порядок впровадження інтерфейсних рішень, проводяться розрахунки їхньої комерційної ефективності.
Таким чином, власник бізнесу отримує структурований список рекомендацій, що базується на якісних та кількісних показниках.
Результати аналізу консолідуються у вигляді таблиці, яка є довгостроковим планом щодо редизайну сайту з прикладами, best practices та очікуваними результатами.
6. Презентація з гіпотезами та відеодзвінок з роз'ясненнями UX спеціаліста
Окрім звіту у форматі таблиці, готуємо презентацію у форматі Google Slides з найкритичнішими гіпотезами та детальними рекомендаціями. А UX фахівець у форматі відеодзвінка надає вам детальні пояснення, щодо ключових гіпотез.
Після цього ви матимете чітке розуміння всіх наступних кроків для підвищення конверсії.
Кому підходить такий юзабіліті-аудит
Якщо ваш інтернет-магазин приносить прибуток, але ви плануєте розвиватися та підвищувати його ефективність, то розгляньте цей варіант юзабіліті-аудиту. Він нерозривно пов'язаний з еволюційним підходом і, по суті, це готовий план дій щодо покращення інтерфейсу, який базується на конкретних цифрах та даних аналітики. Вже на етапі впровадження перших рекомендацій ви побачите, як змінюються KPI вашого сайту. Про те, яких результатів можна досягти в результаті еволюційного підходу читайте кейс Intertop.
3. Експрес юзабіліті-аудит сайту
Окрім двох основних напрямків UX-аудиту, які ми розглянули, є ще аудит без глибокого занурення в бізнес. Це швидкий аналіз сайту UX-експертом, щоб визначити, в якому стані юзабіліті та який вектор розвитку обрати.
Такий аудит не дасть вам повної картини взаємодії користувачів з вашим сайтом, але вже наступного дня ви матимете уявлення про те, куди рухатися.
Навіть без доступу до аналітики експерт на підставі свого досвіду може знайти критичні помилки та вказати на них.
Приклад такого експрес-аудиту ви можете переглянути тут.
Який варіант аудиту обрати?
Поділитися постом у:
Більше кейсів від Турум-бурум?
Перегляньте наше портфоліо з різноманітних сфер бізнесу, щоб переконатися в нашому досвіді.
Дивитися портфоліо