UX аналіз конкурентів – це детальне дослідження веб-продуктів, що вже існують на ринку та потенційно можуть впливати на успіх вашого бізнесу. Під час цього процесу експерти визначають сильні та слабкі сторони конкурентів і формують корисні інсайти для розвитку вашого продукту. Такий аналіз допоможе вдосконалити ваш онлайн-бізнес і отримати перевагу над іншими гравцями на ринку.

Що потрібно знати, щоб вибрати хорошого фахівця з аналізу функціоналу сайтів-конкурентів? Чи можна здійснювати такий аналіз самостійно за допомогою ChatGPT? Відповіді на ці та інші ключові питання ви знайдете нижче у статті!

Як відбувається UX аналіз конкурентів: ключові принципи та етапи

Аналіз функціоналу конкурентних продуктів – це ретельно спланований, багатоетапний процес, що вимагає особливої уваги до підготовчих етапів. Перш ніж порівнювати свій бізнес з конкурентами, ви повинні знайти відповіді на 3 основні питання:

  • Хто є цільовою аудиторією вашого продукту?
  • Які очікування та болі вашої цільової аудиторії?
  • Хто ще на ринку вже розв’язує проблеми представників вашої ЦА?

Якщо ж ви знайшли відповіді на ці питання, можна переходити до наступного важливого етапу – визначення основної мети UX аналізу продуктів-конкурентів. Ви можете бути зацікавлені у вивчені таких елементів сайту, як навігація, мобільна адаптація веб-продукту, дизайн інтерфейсу тощо.

Часом власники бізнесу не можуть зрозуміти причини низької конверсії й не знають слабких сторін свого веб-продукту. У такому випадку комплексний і детальний UX аналіз конкурентів усіх блоків інтерфейсу допоможе вибрати найкращу стратегію редизайну для розвитку вашого бізнесу.

Приклад дослідження UX всіх сторінок сайту-конкурента від Турум-бурум

Однак якщо ваша мета не перевершити конкурентів, а надихнутися їхнім досвідом, варто звернути увагу на бенчмаркінг. Цей підхід полягає у вивченні сильних сторін конкурентів з метою використання їхнього успішного досвіду для досягнення цілей вашого проєкту. Бенчмаркінг корисний як для стартапів, так і для цифрових продуктів, що вже функціонують. Стартапам такий аналіз дозволяє створити якісний MVP, який справлятиме враження на інвесторів. Для продуктів, які вже представлені на ринку, бенчмаркінг може слугувати джерелом цінних інсайтів та нових ідей для подальшого розвитку бізнесу.

Приклад UX аналізу конкурентних продуктів, зробленого Турум-бурум

Основні етапи аналізу UX конкурентів

Після того, як ви дізналися все про власний бізнес та його цільову аудиторію, ми переходимо до оцінки ваших конкурентів, яка включає наступні етапи:

1. Пошук релевантних конкурентних продуктів

Для цього ви можете переглянути:

  • Google;
  • Відгуки клієнтів;
  • Мапи з відмітками, такі як Google Maps;
  • Спеціалізовані сервіси.

2. Аналіз особливостей конкурентних продуктів

Ви повинні визначити так звані точки паритету та точки диференціації для кожного сайту-конкуренту:

  • Точки паритету – це основні функції, які є у всіх продуктах конкурентів, що задовольняють базові потреби користувачів.
  • Точки диференціації – це особливості, які вирізняють веб-сайт з-поміж інших і слугують основною причиною, чому користувачі обирають цей продукт, а не його конкурентів.
Один зі способів візуалізації ідентифікованих особливостей інтерфейсу
Фахівці також можуть додати важливі зауваження та рекомендації щодо оптимізації інтерфейсу для кращої візуалізації результатів дослідження

3. Аналіз UI особливостей сайту

Під час цього етапу вам потрібно зібрати інформацію про UI-рішення та патерни, які використовують ваші конкуренти у своїх онлайн продуктах. Хороший спосіб реалізувати це — зробити скріншоти відповідних сторінок та/або частин продукту і додати їх до робочого файлу.

4. Аналіз UX-функцій сайтів-конкурентів

Залежно від мети проєкту, ви можете зосередитися на оцінці:

  • Навігації;
  • Меню;
  • Точок входу;
  • Швидкості завантаження сторінок;
  • Адаптивній версії сайту;
  • тощо...

5. Підсумовуємо та презентуємо результати дослідження

Після проведення UX-аналізу конкурентів фахівець узагальнює результати та представляє вам інсайти свого дослідження. Важливо, щоб експерт виділив найважливіші факти й не перевантажував вас великими таблицями та скріншотами, які не несуть для вашого бізнесу великої цінності.

Шаблон UX аналізу сайтів-конкурентів 

Оскільки UX-аналіз конкурентів зазвичай передбачає обробку великої кількості даних, дуже важливо вдало презентувати отримані результати. Універсального шаблону аналізу UX конкурентів не існує, оскільки все залежить від обсягу дослідження і цілей, які ви переслідуєте.

Якщо ви хочете проаналізувати продукт конкурента в цілому, то краще створити таблицю, в яку ви можете вписувати не лише особливості юзабіліті сайта-конкурента, але й окремі елементи інтерфейсу, такі як фільтри, можливість купити в 1 клік, навігація по меню тощо. Оцінку цих пунктів можна реалізувати в таблиці простими позначками: так/ні, є/відсутній, або ж додавати короткий опис кожного елементу.

З іншого боку, якщо метою аналізу є оцінка юзабіліті інтерфейсу, ви можете запровадити систему оцінки ключових функцій сайту за визначеною шкалою.

Наприклад:

  • Не реалізовано – 0 балів;
  • Погана реалізація – 1 бал;
  • Середня реалізація – 2 бали;
  • Ідеальна реалізація – 3 бали.

Пізніше, аналізуючи кількох конкурентів, ви зможете порівняти фінальну цифру і визначити свого ключового конкурента.

ChatGPT для UX аналізу сайтів-конкурентів: так чи ні?

Технології штучного інтелекту розвиваються і вдосконалюються з приголомшливою швидкістю. Попри різне ставлення до них, такі системи, як ChatGPT, можуть значно полегшити ваше життя як власника бізнесу.

З погляду UX-аналізу конкурентів, ви можете застосовувати технології на основі штучного інтелекту для обробки великих масивів даних і отримувати детальне порівняння ваших сайтів-конкурентів. Однак на практиці це може бути дещо складніше, ніж здається.

Щоб отримати якісні дані, ви повинні «знайти спільну мову» з ChatGPT. Важливо чітко й детально формулювати свій запит, використовувати релевантні ключові слова та бути послідовними. Спілкуйтеся з ChatGPT ніби із людиною, якій ви детально пояснюєте ТЗ проєкту.

Однак, використовуючи цей ресурс для аналізу функціональності конкурентних продуктів, замість того, щоб сліпо копіювати всі рішення ваших конкурентів, спробуйте зрозуміти «Чому вони це зробили?». Адже те, що добре працює для одного продукту, може не мати жодного сенсу для іншого. Також важливо перевіряти отримані дані, оскільки вони можуть бути неточними або застарілими.

Якщо ви не знаєте, як здійснити дослідження UX конкурентів самостійно, краще звернутися до професійної UX/UI агенції, щоб отримати глибокі та цінні бізнес-інсайти. 

UX аналіз конкурентів: підсумки

Основною причиною вибору UX аналізу конкурентів є цінність бізнес-інсайтів, які він дає. Завдяки дослідженню функціональності продуктів-конкурентів ви зможете з'ясувати:

  • Що пропонують ваші конкуренти;
  • Які способи монетизації у них є;
  • Які сильні та слабкі сторони їхнього продукту, якщо порівнювати з вашими бізнесом;
  • Як конкуренти вирішують потреби своїх клієнтів.

На основі цих даних ви зможете проаналізувати переваги та недоліки свого продукту й спрогнозувати, чи доцільно імплементувати у ваш інтерфейс аналогічні рішення. Іншими словами, це допоможе вам знайти точки росту вашого сайту та збільшити прибуток вашого онлайн бізнесу.

Поділитися постом у:

Віра
Віра — копірайтерка та редакторка, яка ретельно працює над кожною публікацією, допомагаючи краще зрозуміти світ UX/UI, CRO та електронної комерції, а також ознайомитись з останніми трендами.

Інші статті

1
/
1

Більше кейсів від Турум-бурум?

Перегляньте наше портфоліо з різноманітних сфер бізнесу, щоб переконатися в нашому досвіді.

Дивитися портфоліо

Напишіть нам, і почнемо співпрацю!

Ваше повідомлення було відправлене! Ми зв'яжемося з вами якомога швидше

Відправити ще одну заявку
Doublecheck your form data please